„Mátyás király-emlékév: Reneszánsz emlékeink Mátyás korából”
A Szegedi Szakképzési Centrum Hansági Ferenc Szakképző Iskolája által a Határtalanul! program keretében benyújtott HAT-18-02-0135 pályázati számú nyertes pályázatunkkal kapcsolatos fontosabb adatok:
- az együttműködésre a HATÁRTALANUL! program keretében kerül sor,
- A határon túli együttműködő partner: Joannes Kájoni Szakközépiskola, Csíkszereda,
- Az együttműködésben részt vevő diákok száma összesen 68 fő (34 szegedi Hanságis és 34 csíkszeredai diák),
- Az együttműködésben részt vevő kísérők száma összesen 6 fő (3 szegedi Hanságis és 3 csíkszeredai kísérő tanár),
- Az együttműködés célterülete: Erdély,
- Az elkészült termék:
- Közös estek:
- Szegeden Mátyás és kora, reneszánsz emlékeink, szokásaink (Mozaikszerűen mutatta be a két csapat, hogy mi minden maradt fenn abból a korból, milyen művészettörténeti, zenei, irodalmi, gasztronómiai emlékek köthetők Mátyás korához)
- Csíkszeredában Mátyás királyhoz kapcsolódó mesemondó est
- Egy minimum 10 perces dokumentumfilm
- A program megvalósulását az Emberi Erőforrások Minisztériuma 3.969.900 forinttal támogatta.
A projekt leírása:
A szegedi és a csíkszeredai diákok közösen adtak egy-egy estet, egymás otthonában. Csíkszeredában Mátyás királyhoz kapcsolódó mesemondó délutánra került sor. Szegeden egy emlékműsort mutattak be a két iskola diákjai, melynek témája Mátyás és kora, reneszánsz emlékeink, szokásaink. Mozaikszerűen mutatta be a két csapat, hogy mi minden maradt fenn abból a korból, milyen művészettörténeti, zenei, irodalmi, gasztronómiai emlékek köthetők Mátyás korához. A projekttermék még egy 10 perces dokumentumfilm, mely kizárólag a saját felvételekre támaszkodik, és diákszemmel, a teljesség igénye nélkül mutatja be a projektet és állít emléket Mátyás királynak az emlékéve apropóján.
HAT-18-02-0135 pályázati számú nyertes pályázatunk megvalósításával kapcsolatos legfontosabb időpontok:
HATÁRTALANUL! előkészítő óra: 2019. április 04. 6-8. óra
HATÁRTALANUL! Fakultatív előkészítő:.
dokumentálók, illetve a műsorban szereplők: 2019. április 05. 6-8. óra órától a B13-ban és az A5-ben
HATÁRTALANUL! kiutazás: 2019. április 11-14. (Vajdahunyad, Csíkszereda, Csíksomlyó, Parajd, Farkaslaka, Szováta, Kolozsvár, Tematikus est)
HATÁRTALANUL! értékelő óra és bemutató előadás: 2019. április 26 5-7. óra, illetve 2019. június 4,
HATÁRTALANUL! A csíkszeredai Joannes Kájoni Szakközépiskola tanulóinak fogadása: 2019. május 13-16. (Szeged, Visegrád, Tematikus est)
A Nemzeti Összetartozás Napja – HATÁRTALANUL! Témanap: 2019. június 7.
Az első utazás (Hanságis diákok utazása Csíkszeredába): 34 diák, 3 kísérő
Az utazás során érintett települések:
Szeged, Vajdahunyad, Csíkszereda, Szováta, Parajd, Farkaslaka, Korond, Csíkszereda, Kolozsvár, Szeged
Az utazás rövid bemutatása:
A csíkszeredai odaút első állomásaként a szegedi tanulók történelmi tanulmányaikhoz kapcsolódó ismeretek felelevenítését és elmélyítését és személyessé tételét segítette az egykor a Hunyadiak birtokában levő, Erdély, sőt egész történelmi Magyarország egyik leglátványosabb, legmonumentálisabb várkastélya megtekintése Vajdahunyadon. A program kapcsolódott a magyarországi diákok vendéglátás-turizmus szakmacsoportjához (magyar nyelv és irodalom, turizmus szakirány tantárgyai).
A megérkezés után a fogadó iskola megismerése keretében a város rövid történelmi, földrajzi és turisztikai bemutatására került sor. Ezt követően a két iskola projektben érintett tanárai véglegesítették az elkészítendő projekttermék felépítését, tartalmát.
A második nap délelőtt a magyarországi iskola tanulói városnézésen vettek részt, a fogadó iskola tanulóinak mentorálásával megismerkedtek a város kulturális, turisztika nevezetességeivel. A közös, szervezett városnézésen a fogadó iskola egy-egy tanulója mutatta be a résztvevők számára a település történelmi, építészeti, műemléki, kulturális nevezetességeit.
A második nap délutáni programban kiemelkedő szerepet kapott Csíksomlyó szakrális és diplomáciai jelentőségének bemutatása. A magyarországi iskola tanulói a fogadó iskola tanulóival közösen meglátogatták a csíksomlyói kegytemplomot és kolostort a magyarság egyik legnagyobb zarándokhelyét és kultúrtörténeti emlékét. Ezt követően a közeli Kissomlyó-hegy és a Nagysomlyó-hegy közötti nyeregbe, a pünkösdi búcsú helyszínére látogattak ki közösen.
A második nap este a szegedi és a csíkszeredai diákok közösen adtak egy estet, melynek témája Mátyás és kora, amely során a következő témákra tértek ki: Mátyás királyhoz kapcsolódó mesék előadása a két iskola tanulói közreműködésével, melynek célközönsége a fogadó iskola tanulói és tanárai voltak.
A harmadik nap délelőtt a magyarországi iskola tanulói tanulmányúton vettek részt, a fogadó iskola tanulóinak közreműködésével, amely során először ellátogattak Szovátára, itt a Medve tó, valamint a település neves épületeinek (királyi nyári palota, villák, fürdőépület, stb.) megtekintésére került sor. Majd ezt követően a parajdi sóbányákban kialakított sócsarnokokba tettek látogatást.
A délelőtti program folytatásaként Korondra látogattak. Korondon híres fazekasműhelyeket tekintettek meg. Ezt követően Farkaslakán megtekintették Tamási Áron sírhelyét.
A hazautazás közben a tanulók történelmi és irodalmi tanulmányaikhoz kapcsolódó ismeretek felelevenítését és elmélyítését és személyessé tételét segítette a program, amely során Kolozsvárott megtekintik a történelmi városközpontot (többek között Mátyás király szülőházát, Mátyás király szobrát).
A második utazás (Kájonis diákok utazása Szegedre). 34 diák, 3 kísérő
Az utazás során érintett települések:
Csíkszereda, Vajdahunyad, Szeged, Visegrád, Szeged, Csíkszereda
Az utazás rövid bemutatása:
A csíkszeredai csoport Szegedre való megérkezése után a város történelmi, földrajzi és turisztikai jellemzőinek rövid bemutatására kerül sor a csíkszeredai diákok számára. Ezt követően két iskola projektben érintett tanárai áttekintették az összegyűjtött és rendelkezésre álló anyagokat, a projekt termék elkészítésével, véglegesítésével kapcsolatos hátra levő feladatokat.
A második nap délelőtt a csíkszeredai iskola tanulói a fogadó szegedi iskola tanulóinak közreműködésével ellátogattak a város történetét, kulturális örökségeit, hagyományait bemutató Alsóvárosi Ferences Látogatóközpontba, ahol többek között a Mátyás király korabeli Havas Boldogasszony-templom történetével ismerkedhettek meg a résztvevők.
A második nap délután a csíkszeredai iskola tanulói városnézésen vettek részt, a fogadó szegedi iskola tanulóinak mentorálásával megismerkedtek a város kulturális, turisztika nevezetességeivel. A közös, szervezett városnézésen a fogadó iskola egy-egy tanulója mutatta be a résztvevők számára a település történelmi, építészeti, műemléki, kulturális nevezetességeit. A program kapcsolódott a magyarországi diákok vendéglátás-turizmus szakmacsoportjához (turizmus szakirány tantárgyai)
A második nap késő délutánján a szegedi és a csíkszeredai diákok közösen adtak egy estet, melynek témája Mátyás és kora, amely során a következő témákra tértek ki: Mátyáshoz köthető művészettörténeti, zenei, irodalmi, gasztronómiai, építészeti emlékeink bemutatása, reneszánsz zene, reneszánsz tánc.
A harmadik nap délelőtt a csíkszeredai iskola tanulói a fogadó iskola tanulóinak közreműködésével ellátogattak Visegrádra, Mátyás király palotájába, valamint a Fellegvárba. A történelmi, irodalmi tanulmányaikhoz kapcsolódó ismeretek elmélyítését, személyessé tételét segítette a program, amely során megtekintették a reneszánsz díszudvart, közepén Herkules-kúttal, a díszudvarból nyíló kiállítótermeket, a baldachinos Oroszlános kutat. A program szintén kapcsolódott a magyarországi diákok vendéglátás-turizmus szakmacsoportjához.
A harmadik nap délután a csíkszeredai iskola tanulói a fogadó iskola tanulóival egyetemben ellátogattak Mátyás király visegrádi Fellegvárába. A vártörténeti kiállítás mellett a várteraszról megtekinthető panoráma (Dunakanyar) volt a délutáni kirándulás célja amellett, hogy történelmi, irodalmi tanulmányaikhoz kapcsolódó ismeretek elmélyítésére is lehetőség nyílt.
A harmadik nap este a két iskola tanulói közösen áttekintették és rendszerezték az összegyűjtött és rendelkezésre álló anyagokat, elvégezték a szükséges elektronikus feldolgozásokat a közösen elkészítendő projekttermék számára.
A szegedi látogatást a Vértói Nemzeti Emlékhely közös megtekintése zárta a szegedi diákokkal közösen, majd hazautazásra került sor.
A csíkszeredai látogatásról készült Facebook bejegyzés:
https://www.facebook.com/hansagiisk/posts/2217063411720053:0
A Határtalanul utazást bemutató iskolai élménybeszámoló rendezvényről készült Facebook bejegyzés:
https://www.facebook.com/hansagiisk/posts/2250328735060187:0
A szegedi látogatásról készült képek:
A projektet bemutató film elérhetősége: